Opnieuw raakten hulpverleners in de nieuwjaarsnacht gewond door vuurwerk en andere misdragingen. Elk jaar weer klinkt er afschuw over dergelijk geweld, maar ieder jaar is het hetzelfde. ‘Een makkelijke oplossing is er niet meer.’ (bron: Het Parool)
Het Parool | Wildwest met nieuwjaar: ‘De pestkoppen zijn steeds meer aan de macht’
Leerdoel
Je kunt mogelijke oplossingen voor het geweld in de nieuwjaarsnacht en hun voor- en nadelen noemen.
Vragen
1. Wat gebeurde er tijdens oud en nieuw in verschillende steden?
2. Wie reageerde er op de ongeregeldheden in de nieuwjaarsnacht namens het demissionaire kabinet?
3. Hoe reageerde PVV-leider Geert Wilders op het geweld tegen hulpverleners?
4. Welke eerdere uitspraak deed demissionair premier Mark Rutte over relschoppers rond oud en nieuw?
5. Wat verklaart socioloog Henk de Vos als een oorzaak voor de huidige situatie?
6. Waarom heeft de rijksoverheid volgens De Vos nooit een landelijk vuurwerkverbod ingevoerd?
7. Welke vergelijking maakt De Vos tussen vuurwerk en het rookverbod in openbare ruimtes?
8. Wat ziet sociologe Mieke van Stigt als een mogelijke oplossing voor een vredelievend oud en nieuw?
9. Hoe verklaart Van Stigt het gooien van (illegaal) vuurwerk naar hulpverleners?
10. Wat stellen politici voor als oplossing voor het probleem van jaarwisselinggeweld?
Opdrachten
1. Stellingendiscussie
Kies samen een stelling over vuurwerkverboden of nieuwjaarsgeweld. Bedenk vijf minuten lang argumenten voor en tegen deze stelling. Presenteer kort jullie standpunt aan de klas.
2. Brainstormsessie
Denk vijf minuten na over ideeën om nieuwjaarsgeweld en vernieling door vuurwerk te verminderen. Schrijf zoveel mogelijk ideeën op en deel kort jullie beste ideeën met de klas.
3. Korte casestudy
Kies een situatie van nieuwjaarsgeweld uit het artikel. Bedenk in vijf minuten hoe je dit incident zou aanpakken als je verantwoordelijk was voor een oplossing.
4. Minidebat
Vorm twee groepen en bereid in twee minuten een standpunt voor over het wel of niet instellen van een vuurwerkverbod. Presenteer kort jullie argumenten en reageer daarna op elkaars standpunten.
5. Gevolgen bespreken
Denk vijf minuten na over de mogelijke gevolgen van nieuwjaarsgeweld voor de samenleving, hulpverleners en de daders. Deel kort enkele gevolgen met de klas.