In de wereld van sociale media spelen kunstmatig intelligente influencers een opvallende rol. Zo verdienen de digitale persoonlijkheden Aitana López en Maia Lima duizenden euro's met gesponsorde posts. AI-influencers als zij zijn in opkomst. De vraag is wat de gevolgen zijn als we meer en meer omringd worden door niet-bestaande influencers.
Leerdoel
Je kunt uitleggen waarom en hoe niet-bestaande personen commercieel worden ingezet.
Woordenschat
kunstmatige intelligentie, influencermarkt, opgeblazen, kapsones (!), transparant, feministische
Vragen
1. Wat is opvallend aan influencers zoals Aitana López en Maia Lima?
2. Hoeveel volgers heeft Aitana López op Instagram, en hoeveel verdient ze per post?
3. Wat is het doel van het Spaanse bedrijf The Clueless bij het creëren van deze AI-influencers?
4. Waarom wordt Aitana beschreven als een "mooi monster" en wat voor kritiek krijgt ze?
5. Wat zijn de zorgen met betrekking tot de invloed van AI-influencers op echte vrouwen en meisjes?
6. Hoe wordt de onrealistische perfectie van AI-gegenereerde lichamen gezien in vergelijking met echte vrouwen?
7. Wat is de reactie van mediawetenschapper Linda Duits op het bewustzijn van neppe ideaalbeelden op sociale media?
8. Hoe benadrukken de makers van Aitana en Maia de kunstmatige aard van deze influencers?
9. Wie is Emily Pellegrini en hoe heeft de anonieme maker haar gemaakt?
10. Hoe beschrijft mediawetenschapper Duits het potentieel van AI-influencers voor bedrijven en wat is haar voorspelling over hun populariteit?
Opdrachten
1. Commentaar
Schrijf een kort commentaar over dit onderwerp in de norm van een column van maximaal 300 woorden. Maak eerst korte aantekeningen en stel een schrijfplan op dat bestaat uit inleiding, kern en slot. Noteer bij de drie onderdelen m.b.v. je aantekeningen in enkele woorden wat je gaat schrijven.
2. Emoticon-flict
Vat de conflicterende (concurrerende) waarden en belangen die in de tekst aan bod komen samen in een reeks emoticons. Wissel ze daarna uit met een klasgenoot en beschrijf jullie reeksen daarna samen in slechts enkele zinnen. Zorg dat je een compleet beeld geeft van waarden en belangen die volgens de tekst botsen.
3. Stille discussie
Voer met enkele klasgenoten een stille discussie. Je legt een vel papier neer waarop je argumenten voor en tegen deze ontwikkeling opschrijft. Je overlegt op geen enkele manier. Tot slot van deze discussie spreek je elkaar wel kort en bepaal je samen wat de belangrijkste inzichten in de Stille discussie waren. Die inzichten bespreek he daarna kort met de klas.