In recent onderzoek, uitgevoerd door wetenschappers, is ontdekt dat het drinken uit wegwerpflesjes leidt tot de inname van honderdduizenden nanoplastic deeltjes per flesje water. De studie, waaronder onderzoekers van de Columbia University in New York, onthult dat het aantal plasticdeeltjes in bronwater 10 tot 100 keer hoger is dan eerder geschat, met mogelijke gezondheidsrisico's tot gevolg.
Leerdoel
Je kunt uitleggen welke gezondheidsrisico's zijn gevonden in het onderzoek en waarom verder onderzoek nodig is.
Woordenschat
nanoplastic, PET, polyamiden, plexiglas, hormoonspiegel, microplastics, Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Europese Commissie
Vragen
1. Wat is de belangrijkste bevinding van het onderzoek naar plastic in wegwerpflesjes?
2. Hoeveel plasticdeeltjes worden gemiddeld aangetroffen per liter water volgens het onderzoek?
3. Wat maakt deze ontdekking uniek in vergelijking met eerdere schattingen?
4. Waarom worden nanoplastics als significant beschouwd in dit onderzoek?
5. Welke soorten plasticdeeltjes zijn geïdentificeerd in het onderzochte bronwater?
6. Hoe reageren wetenschappers op de ontdekking van nanoplastics in het drinkwater?
7. Wat is het percentage microplastics in de onderzochte flesjes bronwater?
8. Welke gezondheidsrisico's worden geassocieerd met de inname van microplastics volgens dierstudies?
9. Wat is de rol van Nederland in het bevorderen van onderzoek naar gezondheidsrisico's van microplastics?
10. Welke acties en regelgeving worden genoemd als reactie op het probleem van microplasticvervuiling?
Opdrachten
1. Twee waarheden, één leugen
Schrijf twee zaken op die waar zijn volgens de tekst. Noteer de vindplaats (door de alinea's te tellen en het alineanummer op te schrijven). Doe ook een bewering die niet waar is, maar wel geloofwaardig is. Schrijf bij deze bewering op wat onjuist is. Wissel ze daarna uit met een of meer klasgenoten en laat de anderen hardop nadenken wat wel en niet waar is.
2. Vragen
Het nieuwsbericht geeft niet volledig uitsluitsel over het onderwerp. Bespreek en noteer met enkele klasgenoten welke vragen open blijven na lezing van het bericht. Vat jullie vragen samen in drie concrete vragen die je aan een expert of andere betrokkene zou kunnen stellen.