In een tijd waarin de ruimte steeds meer de aandacht trekt van mijnbouwbedrijven, rijst de vraag of we ons bewust zijn van de ideologie die met deze ontwikkeling gepaard gaat. Terwijl we dromen over het delven van bodemschatten op verre hemellichamen, blijft de schaduw van het kolonialisme over deze plannen hangen. Het is heel aannemelijk dat we het gebruikmaken van de maan op eenzelfde manier aanpakken als eerdere kolonisatie.
De Correspondent | De kolonist van de 21ste eeuw draagt een ruimtepak
Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe oude ideeën over kolonialisme nog steeds invloed hebben op moderne plannen voor ruimtevaart en mijnbouw.
Woordenschat
1. Cornellsamenvatting - Vat de bron samen door eerst bij kernwoorden notities (of tekeningen) te maken en daarmee uiteindelijk een korte samenvatting van de inhoud te maken. Kijk op de website van Vernieuwenderwijs voor een nadere uitleg: Leer aantekeningen te maken met de Cornell-methode - Leer.tips
2. Aanvulzinnen - Vat de bron samen door tien zinnen te bedenken die incompleet zijn. De zinnen missen een of meer woorden of missen een begin of een einde. De tien zinnen moeten samen goed de inhoud van de bron samenvatten. Maak een antwoordenblad bij de tien zinnen. Wissel daarna uit met een klasgenoot en vul de zinnen van elkaar goed aan.
3. Cartoon - Vat de bron samen in de vorm van een cartoon.
4. Cryptogram - Stel een cryptogram samen met 10-15 belangrijke begrippen uit de bron. Bedenk bij elk begrip een cryptische omschrijving. Maak het wie de puzzel niet oplossen niet gemakkelijk.
5. Informatiekaartje - Stel, de maan is een museumobject. Maak een vijfregelig informatiekaartje dat bij de maan komt te hangen waarop je de kern van de bron weergeeft.
kolonialisme, wingewest, bodemschatten, hiërarchische, exploitatie, precedent, futuristische, kapitalistische, nobelheid, bestendiging
Vragen
1. Welke historische gebeurtenis wordt in de tekst aangehaald in relatie tot de moderne interesse in ruimtemijnbouw?
2. Wat wordt beschreven als de motivatie achter de koloniale houding van Aarnoud van Heemstra?
3. Welke waardevolle grondstoffen worden genoemd als potentiële opbrengsten van ruimtemijnbouw?
4. Wat wordt bedoeld met "het verhandelen van de maan" in de tekst?
5. Wat zijn enkele verschillen tussen mijnbouw op aarde en mijnbouw in de ruimte volgens de tekst?
6. Hoe wordt de ruimtevaartindustrie geassocieerd met het koloniale denken?
7. Wat wordt bedoeld met "de erfenis van eeuwen kolonialisme" in de tekst?
8. Welk argument wordt aangevoerd door ruimtemijnbouwondernemers om het belang van mijnbouw in de ruimte te rechtvaardigen?
9. Hoe wordt het koloniale narratief gekoppeld aan plannen voor permanente menselijke aanwezigheid buiten de aarde?
10. Welke zorgen worden geuit over de impact van het koloniale denken op toekomstige activiteiten in de ruimte?
Opdrachten
2. Aanvulzinnen - Vat de bron samen door tien zinnen te bedenken die incompleet zijn. De zinnen missen een of meer woorden of missen een begin of een einde. De tien zinnen moeten samen goed de inhoud van de bron samenvatten. Maak een antwoordenblad bij de tien zinnen. Wissel daarna uit met een klasgenoot en vul de zinnen van elkaar goed aan.
3. Cartoon - Vat de bron samen in de vorm van een cartoon.
4. Cryptogram - Stel een cryptogram samen met 10-15 belangrijke begrippen uit de bron. Bedenk bij elk begrip een cryptische omschrijving. Maak het wie de puzzel niet oplossen niet gemakkelijk.
5. Informatiekaartje - Stel, de maan is een museumobject. Maak een vijfregelig informatiekaartje dat bij de maan komt te hangen waarop je de kern van de bron weergeeft.