Doorgaan naar hoofdcontent

Komende MNMweek | 3 t/m 7 juni

Deze week gaan de lessen over Europese verkiezingen (maandag), de kandidatuur van Donald Trump (dinsdag), onderzoek naar het ontstaan van leven (woensdag), D-Day (donderdag) en opwarming van het aardoppervlak (vrijdag).


Maandag 3 juni: Europese verkiezingen
De Europese verkiezingen vormen een cruciaal moment waarop burgers invloed kunnen uitoefenen op het politieke landschap van de Europese Unie. In deze video’s en teksten worden verschillende perspectieven belicht door experts, die de complexiteit van het Europese besluitvormingsproces en de rol van het Europees Parlement verkennen.

Bekijk NOS op 3 | Hier stem je voor op 6 juni of lees en bekijk RTL Nieuws | Waarom zijn de Europese verkiezingen belangrijk (en waarom niet?)

Leerdoel
Je kunt toelichten welke invloed de EU heeft op nationaal beleid.


Dinsdag 4 juni: Trump schuldig, maar wel verder als presidentskandidaat
De veroordeling van voormalig president Donald Trump heeft opnieuw de aandacht gevestigd op de complexe relatie tussen recht en politiek in de Verenigde Staten. Na het schuldig bevinden van Trump aan het vervalsen van zijn boekhouding om zwijggeldbetalingen te verhullen, rijst de vraag hoe deze juridische ontwikkeling zijn politieke toekomst zal beïnvloeden. De vraag is wat de gevolgen van de veroordeling voor de kandidatuur van Trump zijn en hoe zijn aanhangers en zijn politieke tegenstanders die in hun voordeel gebruiken.

Algemeen Dagblad | Donald Trump blijft na veroordeling presidentskandidaat: straffen kiezers hem af?

Leerdoel
Je kunt uitleggen wat mogelijke gevolgen kunnen zijn van de veroordeling van Donald Trump.


Woensdag 5 juni: Leven kweken
Kun je leven maken uit iets dat levenloos is? Deze vraag staat centraal in een baanbrekend onderzoek geleid door natuurkundige Cees Dekker, die samen met zijn team 40 miljoen euro heeft gekregen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. In de talkshow Op1 besprak Dekker en onderzoeker Lotte Asveld de wetenschappelijke en ethische aspecten van dit ambitieuze project.

Bekijk de video NPO op 1 | Aflevering dinsdag 28 mei (vanaf 28:40) of lees de tekst Metro Nieuws | Van iets levenloos leven maken: 'Mijn rol is om voor God te spelen'

Als introductie kun je de volgende video gebruiken: NPO op 1 | Van iets levenloos leven maken: onderzoeker Cees Dekker en zijn team denken dat het mogelijk is

Leerdoel
Je kunt uitleggen wat het concept van het creëren van leven uit levenloze materie inhoudt en voorbeelden geven van vragen die het onderzoek oproept.

Donderdag 6 juni: D-Day
Op 6 juni 1944 begon een van de meest beslissende gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog: D-Day. Tienduizenden geallieerde soldaten bestormden de stranden van Normandië in een poging Europa te bevrijden van de Duitse bezetting. Hoewel Nederlandse troepen een bescheiden rol speelden, had de invasie een diepgaand effect op Nederlanders, van ondergedoken burgers tot militairen in ballingschap.

NPO Kennis | Hoe beleefden Nederlanders D-Day?

Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe de gebeurtenissen rondom D-Day in Nederland werden beleefd.



Vrijdag 7 juni: De warmteknoppen van de aarde beter regelen

Het albedo-effect, het vermogen van een oppervlak om zonlicht te weerkaatsen, speelt een cruciale rol in het reguleren van de temperatuur op aarde. Dit fenomeen is essentieel voor klimaatmodellen, die proberen de impact van verschillende factoren op het klimaat te voorspellen. Hoewel het concept eenvoudig lijkt, brengt de variabiliteit en complexiteit van albedo aanzienlijke uitdagingen met zich mee voor nauwkeurige klimaatvoorspellingen.

Trouw | Het albedo-effect beïnvloedt de temperatuur op aarde. Maar hoe vang je die weerkaatsing van zonlicht in een voorspelling?

Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe het albedo-effect de temperatuur op aarde beïnvloedt.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan a

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysiek als mentaal? 4. Hoe ontston