Doorgaan naar hoofdcontent

Van de kamelen moeten ze het hebben


De wereldwijde voedselproductie staat voor immense uitdagingen, vooral in regio's waar extreme klimaatomstandigheden de norm zijn. Fotograaf en filmmaker Kadir van Lohuizen biedt een uniek inzicht in deze wereld van tegenstrijdigheden, waar traditionele praktijken en moderne technologie samenkomen om voedselzekerheid te waarborgen. In zijn verkenning van de voedselindustrie in het Midden-Oosten laat hij innovaties zien die worden gebruikt om voedsel te produceren, zelfs te midden van droogte en hitte. 


Leerdoel
Je kunt voorbeelden geven van de uitdagingen waarmee regio's met extreme klimaatomstandigheden te maken hebben bij voedselproductie.

Woordenschat
bedoeïenen, hittestress, alfalfa, ontziltingsinstallaties, zelfvoorzienend, distributiesystemen, handelsroutes, voedselzekerheid, pluimveesector

Vragen
1. Waarover verbaasde Kadir van Lohuizen zich wereldwijd in de voedselproductie?
2. Hoe wordt kamelenmelk verwerkt en verkocht in de Emiraten?
3. Wat is de dagelijkse routine van de kamelen op Al Ain Farms?
4. Hoeveel kamelen geven melk op Al Ain Farms en wat gebeurt er met deze melk?
5. Waarom is de kameel een logische keuze voor melkproductie in de Emiraten?
6. Wat zijn de uitdagingen voor melkkoeien in het klimaat van de Emiraten en Saudi-Arabië?
7. Welke technologieën worden gebruikt om melkkoeien koel te houden bij Al Rawabi Farms?
8. Waarom is er een grote afhankelijkheid van geïmporteerd veevoer in de Golfstaten?
9. Wat is het doel van Saudi-Arabië en de VAE met betrekking tot voedselproductie?
10. Hoe speelt verticale landbouw een rol in de landbouwpraktijken van de Golfstaten? 

Opdrachten

1. Dobbelen - Bespreek de bron en oefen met de 5w1h-vragen door met een (online) dobbelsteen te gooien. De getallen van de dobbelsteen staan voor: 1 = wie, 2 = wat, 3 = waar, 4 = wanneer, 5 = waarom en 6 = hoe. Stel (een ander) een vraag en geef (elkaar) antwoord.

2. Emoticons - Vat de bron samen in de vorm van een reeks emoticons. Wissel daarna uit met een ander en leg de kern van de bron uit aan de hand van de verzameling emoticons van de ander.

3. Toets - Vat de bron samen door een (digitale) (meerkeuze) toets te bedenken. Zorg dat de kern van alle deelonderwerpen goed aan bod komt. Test je toets door een ander hem te laten invullen.

4. Venndiagram - Vat de bron samen door een tegenstelling die erin wordt genoemd te onderzoeken. Teken daarvoor drie cirkels die over elkaar heen vallen. In de buitenste twee schrijf je kenmerken van de twee tegengestelden op. In de middelste cirkel verzamel je overeenkomsten tussen de twee.

5. Infographic - Maak een infographic die de belangrijkste factoren illustreert die van invloed zijn op de voedselproductie in warme klimaten, zoals bodemgesteldheid, waterbeschikbaarheid en klimaatpatronen. Maak gebruik van de tekst.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan a

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysiek als mentaal? 4. Hoe ontston