E-commerce, of online handel, heeft de manier waarop we winkelen revolutionair veranderd. Met de opkomst van platforms zoals Temu worden consumenten geconfronteerd met nieuwe kansen en uitdagingen. Goedkope webshops zorgen echter ook dat er regelmatig ondeugdelijke en onveilige producten op de markt komen.
NOS | Serieus toezicht op webwinkels als Temu ontbreekt: 'Oneerlijke concurrentie’
Leerdoel
Je kunt de voor- en nadelen van e-commerce benoemen en voorbeelden geven van manieren om de consument te beschermen.
Woordenschat
brancheorganisatie, toezichthouders, voedsel- en waren autoriteit, systematische, e-commerce
Vragen
1. Wat is de reden voor de populariteit van de Chinese webwinkel Temu?
2. Welke kritiek is er op de verkoopmethoden en datahonger van Temu?
3. Wat zijn "dark patterns" en hoe gebruikt Temu deze technieken?
4. Waarom waarschuwt de Consumentenbond jongeren over het gebruik van Temu?
5. Welke gevaren kleven er aan de producten die Temu verkoopt?
6. Waarom is er sprake van oneerlijke concurrentie tussen Europese en niet-Europese webshops zoals Temu?
7. Welke stappen heeft de Europese Commissie ondernomen tegen webshops als Temu?
8. Wat zijn de bevindingen van de Toy Industries of Europe (TIE) over de veiligheid van Temu-producten?
9. Hoe reageren verschillende toezichthouders op het toezicht op niet-Europese webshops?
10. Wat adviseert de Consumentenbond consumenten over hun koopgedrag bij webshops als Temu?
Opdrachten
1. Waar of niet waar - Noteer 10 uitspraken over de inhoud van de bron waarvan een deel niet waar is. Wissel de uitspraken uit met een klasgenoot en bepaal wat waar is en wat niet waar is.
2. Voor- en nadelen - Bereid een korte presentatie voor waarin je de belangrijkste voor- en nadelen van e-commerce bespreekt. Zorg ervoor dat je concrete voorbeelden geeft van populaire webshops en hoe zij opereren. Bespreek ook de impact op consumenten en traditionele winkels.
3. Een gewaarschuwd mens… - Maak een klein, duidelijk en opvallend overzicht van de waarschuwingen die de bron geeft. Je kunt dat bijv. met een infographic doen. Je kunt ook een andere originele manier bedenken.
4. Ik online - Schrijf een kort blog over hoe jij gebruikmaakt van e-commerce. Reageer in het blog op de bron.
5. Schrappen - Stap in de schoenen van de bedrijven waarover de bron gaat. Herschrijf de tekst zodat e-commerce minder negatief naar voren komt.