Bron
NRC In Hongkong durven leraren alleen letterlijk voor te lezen wat ze van de overheid krijgen
Woordenschat
ideologie, curriculum, emancipatie, postcommunistisch, orwelliaanse, censureren, academische vrijheid, verzekeringspolis
Leerdoel
Ik kan uitleggen hoe de Chinese overheid de controle over het onderwijs in Hongkong heeft versterkt en hoe dit van invloed is op het lesprogramma.
1. Wat is de betekenis van de Leeuwenrots in Hongkong?
2. Welk vak in het onderwijs van Hongkong is vergelijkbaar met het Nederlandse maatschappijleer?
3. Waarom wordt het vak Vrije Studies (VS) vervangen door Burgerschap en Sociale Ontwikkeling (BSO)?
4. Hoe werd het vak Vrije Studies (VS) gezien als een invloed op de jongeren in Hongkong?
5. Wat zijn enkele veranderingen in het onderwijscurriculum van Hongkong als gevolg van Chinese invloed?
6. Welk onderdeel van het nieuwe vak behandelt de Nationale Veiligheidswet?
7. Wat is "doublespeak" en hoe past Kenneth Chan het toe op zijn manier van communiceren?
8. Hoe heeft de invoering van de Nationale Veiligheidswet de academische vrijheid in Hongkong beïnvloed?
9. Hoe reageren leraren op de nieuwe beperkingen in het onderwijs?
10. Waarom overwegen veel leraren en academici Hongkong te verlaten?
Opdrachten
1 - Verklaren
Bedenk drie mogelijke redenen waarom de overheid ervoor heeft gekozen om het vak Vrije Studies (VS) te vervangen door Burgerschap en Sociale Ontwikkeling (BSO).
2 - Betoog
Schrijf een kort betoog waarin je uitlegt of je het eens bent met het standpunt van de Chinese overheid om de nieuwe generatie te onderwijzen over vaderlandsliefde en economische vooruitgang.
3 - Woordenschat
Kies een van de door Chan genoemde moeilijke woorden, zoals "emancipatie" of "orwelliaanse", en schrijf een alinea waarin je uitlegt waarom dit woord relevant is voor het bespreken van het onderwerp.
4 - Blogpost
Kies een van de vakken die je op school volgt. Onderzoek of er controversiële of politiek geladen onderwerpen zijn die binnen dat vakgebied worden behandeld. Schrijf een korte blogpost waarin je bespreekt hoe deze onderwerpen worden gepresenteerd en of er ruimte is voor open debat en discussie in de klas.
5 - Infographic
Vat de tekst in woord en beeld samen. Beperk het gebruik van tekst zodat deze infographic in één oogopslag inzicht geeft in de kern van de tekst.