Scholen zien leerlingen steeds meer hun plaatselijke online roddelkanalen beginnen. Zo gaan er snel en bijna niet te bestrijden verhalen rond over leraren en leerlingen.
Woordenschat
in diskrediet brengen, suggestieve, lichtzinnig, protocol, zedenaantekening
Leerdoel
Ik kan manieren noemen waarop hoe scholen en experts omgaan met de opkomst van roddelkanalen op sociale media.
Vragen
1. Wat is de aanleiding voor de opkomst van roddelkanalen over leerlingen en docenten op middelbare scholen?
2. Waarom maken experts zich zorgen over deze ontwikkeling?
3. Hoe reageerde rector Jean Wiertz op de berichten van het TikTok-account 'sjl' over het Sint Jans Lyceum in Den Bosch?
4. Wat is het standpunt van rector Wiertz ten opzichte van grappen tussen leerlingen en docenten?
5. Waarom benadrukt Justine Pardoel van Bureau Jeugd en Media de ernst van deze trend?
6. Hoe gaat het Sint Jans Lyceum om met deze situatie volgens rector Wiertz?
7. Wat zijn de mogelijke gevolgen voor leerlingen die roddels verspreiden volgens Justine Pardoel?
8. Waarom is het belangrijk dat leerlingen zich bewust worden van de mogelijke gevolgen van roddelkanalen?
9. Wat is het verschil tussen traditioneel roddelen op het schoolplein en online verspreide roddels?
10. Wat zijn de potentiële gevolgen van online verspreide roddels volgens Justine Pardoel?
Opdrachten
1 - Commentaar
Schrijf een fictief redactioneel commentaar voor een schoolkrant waarin je de kwestie van roddelkanalen bespreekt. Gebruik argumenten uit de tekst en voeg eigen inzichten toe.
2 - Clip
Bedenk een script voor een clip waarin met een knipoog het probleem van de roddelkanalen aan de kaart wordt gesteld.
3 - Cartoon
Bedenk een cartoon waarin het probleem wordt besproken waarvoor scholen staan met de opkomende roddelkanalen.
4 - Nieuwsquiz
Maak een korte nieuwsquiz over het onderwerp. Stel over elk deelonderwerp minimaal één vraag.
5 - Opgelost
Bespreek in kleine groepen wat een goede manier is voor scholen om met de roddelkanalen om te gaan. Werk een van jullie ideeën uit op papier en presenteer het kort aan de klas.