Iedereen kiest een nieuwsitem van de afgelopen weken. Daarmee maken we een journaal van ongeveer tien minuten. Op een afgesproken datum verzorgen we dat journaal aan een tafel voorin de klas.
Hoe gaan we aan het werk?
1. Kies een MNMweekles van de afgelopen maanden.
2. Lees het artikel goed.
3. Vat het nieuws daarna samen.
Zorg dat je de kern goed noteert. Maak een goede keuze in wat hoofd- en bijzaken zijn. Maak je zinnen niet te lang. Het wordt nl. een tekst die je voorleest. Zorg dat je tekst niet langer dan een halve minuut is.
4. Lees hem een paar keer voor om te luisteren of de tekst goed loopt.
5. We maken van alle onderwerpen een lijst. Dat is ook de volgorde van het journaal. Zorg dat je snel doorwisselt tijdens het journaal.
Na afloop van het journaal kan iedereen vragen stellen over de onderwerpen en geven we elkaar feedback.
Hoe gaan we aan het werk?
1. Kies een MNMweekles van de afgelopen maanden.
2. Lees het artikel goed.
3. Vat het nieuws daarna samen.
Zorg dat je de kern goed noteert. Maak een goede keuze in wat hoofd- en bijzaken zijn. Maak je zinnen niet te lang. Het wordt nl. een tekst die je voorleest. Zorg dat je tekst niet langer dan een halve minuut is.
4. Lees hem een paar keer voor om te luisteren of de tekst goed loopt.
5. We maken van alle onderwerpen een lijst. Dat is ook de volgorde van het journaal. Zorg dat je snel doorwisselt tijdens het journaal.
Na afloop van het journaal kan iedereen vragen stellen over de onderwerpen en geven we elkaar feedback.